Victoria en Sidney by the Sea - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu Victoria en Sidney by the Sea - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu

Victoria en Sidney by the Sea

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

22 Juli 2010 | Canada, Vancouver

Maandag 19 juli.
Vandaag zijn we nog een dagje in Victoria gebleven. Het is gelukt om nog een nachtje langer bij te boeken, maar dan moesten we wel verkassen naar een andere plek. Daar maakten we niet zoveel problemen van. We zijn weer naar de binnenstad van Victoria geweest (begint een beetje afgezaagd te worden hè), maar Nyncke wilde nog een T-shirt en nieuwe schoenen kopen, die in Nederland anderhalf keer zo duur zijn, dus ja wat doe je dan???
's Avonds hebben we het laatste vlees uit de vriezer op de bbq gelegd, en met nog wat verse salades van de supermarkt hadden we toch weer een lekkere maaltijd. De ganzen op deze camping schromen het niet om je het eten uit de hand te nemen. Zo brutaal als ze zijn halen ze zo het eten van je bord af. Maar het is ongewenst om de beesten te voeren, echter wij Nederlanders vinden niets leuker dan eendjes voeren, dus een oude boterham moest er toch nog wel vanaf kunnen. Natuurlijk sloten we de dag af met een blik over het water, maar dat is uiteindelijk, bleek later, de muggen beter bevallen dan mij. Ik heb bijna een bloedtransfusie nodig, zoveel bloed hebben die muggen bij me weggehaald. Mijn ene been is twee keer zo dik(bij wijze van spreken) door de muggenbulten. Vreselijk, maar ja eigen schuld dikke bult, had ik maar lotion moeten gebruiken. Jw is ook goed te grazen genomen. Enkel Nyncke is van de jeukbulten gespaard gebleven. Dinsdag reizen we door naar Sidney by the Sea, een badplaatsje 30 km noordelijk van Victoria. We hebben daaar een orca tour geboekt bij Emerald Sea Adventures; de weersvoorspellingen zijn goed dus hopelijk wordt het een leuke dag.

Dinsdag 20 juli.
We hoefden pas om 12 uur van de camping af te zijn, en niet zo ver te rijden, dus zijn we de ochtend rustig gestart. Voor dat we de camping afreden hebben we eerst nog wat "hardware"geloosd in de container, o.a. de barbeque die zijn geld wel had opgebracht, een bijborende tang en nog een vishouder voor op de bbq. De laatste camping waar we staan heeft geen faciliteiten, dus waarschijnlijk ook geen grote afvalcontainers. Rond half twaalf kwamen we aan in Sidney, een alleraardigst plaatsje, fleurig door de vele bloembakken die overal hangen en staan, en met een gezellige wandelpromenade langs de jachthaven en de boulevard. Het is niet zo groot, maar er zijn schattige winkeltjes waar je je tijd goed door kunt brengen. Wij kwamen er eigenlijk met een ander doel. Orca's zien!!!! Het kantoor van Emerald Sea tours zat ook dicht bij de haven, uiteraard. We waren er alvast naar toe gegaan om ons te melden en om te vragen met welke soort boot we zouden varen en of zij grote maten pakken hadden. We zouden in een open Zodiac varen en pakken hadden ze in alle maten. Dus, we gaan ervoor. We heben nog even in het plaatsje rondgelopen om ons vervolgens om kwart voor één bij de andere opvarende te voegen. De andere groep die net terug kwam hadden drie Pods (orca families) gezoen maar waren er bijna voor in Vancouver geweest. We trokken de water en winddichte pakken aan, wat tevens reddingspakken waren. Dat was al een belevenis op zich. Natuurlijk bloedheet, zo dik als een dekbed en niet ademend, kort om zweten!!!!.
In optocht liepen we naar de Zodiac, een rubberboot van 9 meter lang met 2 motoren á 250 pk, en 12 zitplaatsen. Uiteindelijk ook nog zeer komfortabel. Na de nodige veiligheidsinstructies zijn we vertrokken. Eerst langzaam om de haven uit te komen en toen....volgas!!!! Het water was gelukkig erg kalm, nauwelijks wind en een lekker zonnetje. Na een half uur varen kwamen we bij een eilanden groep waar veel zeehonden leven, verschillende soorten vogels waaronder Bald eagle, Turkey Vulture (kalkoengier) Oystercrackers (een soort scholekster maar dan zwart met een rode snavel). De zeehonden hadden veel jongen bij zich, en kwamen tussen de kelp door even met de snuit boven wwater om te kijken wat er aan de hand was. Onze gids en kapitien gooide zijn hengel buiten boord en binnen no time had hij een pacific cod (een vissoort) gevangen. Later die middag zou hij die voeren aan de Eagle. Onderweg zagen we nog porpoises (dolfijnachtigen) af en toe een zeehond en veel verschillende vogels. De boot voer echter zo hard dat foto's maken bijna niet ging. Na nog eens een kwartier vol gas waren de eerste orca al gespot door Jeff. Hij voer richting de groep, zeete de motor uit en wachtte tot de groep dichterbijkwam. Het was wederom een geweldige ervaring om de orca's te zien. Er waren er veel, waarschijnlijk wel een stuk of twintig in verschillende groepen. Jeff kende de orca allemaal bij naam.
Inderdaad was Vancouver nu dichterbij dan Sidney, dus we waren een aardig eindje de zee opgegaan.
We dreven er een half uurtje rond en zijn toen full speed weer terug richting de haven gegaan. Onderweg stopte hij nog om de arenden te voeren met de gevangen vis. Maar helaas, de arend vloog even boven de dode vis die Jeff in het water had gegooid en vloog toen weer terug naar de boom. Geen honger. Jammer. Bij een ander stel arenden dat ruim een kwartier verderop huisde, deed hij hetzelfde en daar was het wel bingo. Hij vloog even boven de prooi, greep hem met zijn grote klauwen uit het water en bracht de vis naar het nest. De jonge arenden kon vanuit het nest horen piepen, toen ze het "diner"aan zagen komen. Bijzonder om te zien. Om half vijf waren we terug in de haven. Doorgewaaid, en naar bleek later, behoorlijk verbrand. Maar het was een bijzonder leuke ervaring, en zeker voor herhaling vatbaar. We aten wat bij McDonalds, eerste keer deze vakantie, en zijn toen richting camping gegaan. Dat was nog een hele tour om daar te komen. Het is een National park, geen commerciele camping dus en stond nauwelijks aangegeven op de bordjes. Uiteindelijk na een paar keer fout gereden te zijn kwamen we op de campground.
McDonalds campground, in National park Gulf islands. Een donkere camping, midden in de natuur, zonder faciliteiten , geen licht en geen water, dus geheel selfsupporting. Niet zo slim bleek achteraf voor de laatste nacht, want er was geen dump voor het afvalwater en de camper moest leeg. Maar wel blij dat we hier uiteindelijk toch maar één nacht zouden staan en geen twee, wat aanvankelijk de bedoeling was.

Nicole and Fam. Een hele fijne vakantie en hopelijk hebben jullie net zulk goed weer als wij.
Iedereen alvast dank voor de leuke reakties

• 22 Juli 2010 - 10:03

Ma:

het was weer erg mooi / en zijn de koffers al gepakt? geniet nog van wat mogenlijk is goede vlucht terug doei ma

• 22 Juli 2010 - 10:55

Emmy:

prachtige foto's en jullie zien er mooi uit in de superdikke pakken, gelukkig hoef je er niet ver mee te lopen. Ik wens jullie een goede reis terug naar het warme europa. Groetjes Emmy