Van Ripple Rock naar Alder Bay - Reisverslag uit Port McNeill, Canada van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu Van Ripple Rock naar Alder Bay - Reisverslag uit Port McNeill, Canada van Jacqueline Meijer - WaarBenJij.nu

Van Ripple Rock naar Alder Bay

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

24 Juli 2012 | Canada, Port McNeill

Na het krabexperiement van gisteravond hebben we onze spullen na een goede nacht weer ingepakt en hebben koers gezet naar Alder Bay resort.
Ook een camping waar we eerder waren en waar de avonden schitterend kunnen zijn. Echter de dag dat we aankwamen was het miezerig, regenachtig en somber. We hboopten dat we de volgende dag voor de zeiltocht goed weer zouden hebben maar de voorspellingen waren er niet naar. We maakten echter snel contact met onze buren, twee vrienden die beiden zonder hun vrouw , maar wel een met kleinzoon , een vakantie aan het vieren waren, voornamelijk een visvakantie. Op de dag dat wij aankwamen had kleinzoon van 15 een zalm gevangen. toen wij echter bij het kantoor ons gingen laten registreren kwam er ook net een visser aanlopen die voor het eerst was wezen vissen en gelijk een heilbot van 34 kg en een van 23 kg had gevangen.
Beginnersgeluk zullen we maar zeggen.
We aten vlees van de barbeque en gebakken aardappels. Lekker hoor.
's nachts had het flink geregend. Dat beloofde echt niet veel goeds voor de zeildag. We moesten om kwart voor negen op de steiger klaarstaan want dan zouden Maureen en Dave ons ophalen met hun schip.Iets voor negenen meerden ze aan in Alder bay. Het was droog en eigenlijk windstil. Misschien hadden we mazzel Nadat we waren opgestapt voer het schip direct weg want Dave had een melding gekregen van een groep Killerwhales, voorbijtrekkende orca's, die in de Johnson Strait onderweg waren. Na ruim een uur varen kwamen we in de buurt van de orca's. Ze hadden hun route geweizigd, in plaats van zuidelijke richting, zwommen ze nu in noordelijk richting,en niet veel later had Maureen ze al gezien.
We hadden ondertussen al koffie met muffins gekregen, heerlijk hoor dus voldoende energie om de orca's in hun jacht enige tijd te volgen.
Het waren namelijk orca's die niet in het gebied verblijven maar er doorheen trekken en jagen op kleinere zeezoogdieren zoals zeehonden, dolfijnen en kleinere walvissoorten,
Het was echt geweldig om ook deze dieren in hun jacht een poosje te volgen. Wel zielig voor de andere dieren dat ze mogelijk slachtoffer worden van deze jacht, maar zo zit de natuur in elkaar.
Van een van de mannen op de camping, Waine, hoorden we later dat hij vorige week getuige was van een aanval opeen Minke Whale. Luguber lijkt ons dat om van dicht bij mee te maken. Deze Transient waren ook op jacht en we zagen een kleine dolfijn zwemmen die volgens ons al jacht op gemaakt werd door de orca's. De groep bestond uit 4 orcaá maar splitste zich op in twee twee en twee van hen zou jacht maken op een groep zeehonden die ook in de buurt waren van de orca's.
Hoe dat is afgelopen weten we gelukkig niet.
De weergoden waren ons eigenlijk ook heel gustig gezind. Het was prachtig weer geworden, weinig wind, dat wel maar een stralende zon. We zijn alledrie ook behoorlijk verbrand in ons gezicht.
Een half uurtje later kreeg Dave melding van een andere grope Orca's, residents (bewoners van het gebied) die aan het fourageren waren.
We hadden ze sne lopgespoord. Deze orca's voeden zich voornamelijk met zalm en zijn veel minder agressief naar andere zeezoogdieren. Het waren twee broers, te herkennen aan de rugvinnen. Je moet het maar weten?.
Vervolgens zette we weer koers richting de haven, en in de tussentijd dat wij naar de orca's keken had Maureen scones gebakken, met frambozenjam en slagroom. Met engelse thee erbij. Heerlijk, een enorme verwennerij.
Om ongeveer één uur waren we terug in de haven. Toen we bijna bij de camper waren zag ik ineens dat we nieuwe achterburen gekregen hadden, bekenden van ons. De familie de Bruin uit Zwijndrecht. Ik wist wel dat ze in Canada zouden zijn maar niet dat we elkaar op dezelfde camping zouden treffen. We dronken even koffie met ze en gingen toen boodschappen doen in Port McNeill.
'sAvonds hebben we weer gebarbequed. Even na het eten kwamen George en Jim , onze canadese buren bij ons zitten, we hadden inmiddels het kampvuur aan, en bleven de hele avond gezellig met ze zitten praten. Onze achterburen hebben we er ook bij gevraagd en zo werd het middernacht eer dat we na een prachtige gezellige avond, met z'n allen rond het kampvuur, en zonsondergang naar bed gingen.

• 24 Juli 2012 - 20:14

Esther:

Hoi Jacq,

Wat een gaven verhalen weer zeg!!!
    Erg leuk om te lezen.
    Ben heel erg benieuwd naar je foto's.
    Hier in Nederland is het lekker weer nu, 25-30 graden mar van het weekend word het weer minder.
    Veel plezier nog!!
    Gr Esther.

• 24 Juli 2012 - 22:23

Hoi, Hoi:

Hallo Jacq,

Waren de gevangen vissen niet om te eten dan ? Wat een schitterende belevenissen weer!
    Ben vandaag weer post uit de bus wezen halen. Is er iemand anders in jullie huis geweest?
    De hulp in de H.H. zeker? Vond de post allemaal opgestapeld, had deze netjes gesorteerd.
    Wanneer komen jullie vrijdag thuis ? Ga s,morgens nog een keer langs voor de post.

Nou nog een aantal plezierige dagen, en tot vrijdag of zo !
    Aan alles komt zoals je weet een eind, helaas.
    Groeten Betty en Rob.